Bakteriologija

Bakterološka ispitivanja obuhvataju direktne i indirektne dijagnostočke metode. Metodom kultivacije se vrši identifikacija bakterijskih mikroorganizama iz briseva rana, grla, nosa, kože, briseva urogenitalnog trakta, sputuma, stolice, urina, punktata i aspirata.

Uz pomoć najsavremenijih mikrobioloških podloga, kao i savremenih metoda i aparature koje se koriste u ispitivanjima, sposobni smo da dijagnostifikujemo veliki broj patogenih bakterija koje mogu ugroziti zdravlje čoveka. Nakon utvrđivanja prisustva patogene bakterije potrebno je utvrditi na koje je antibiotike izolovana bakterija osetljiva, tj. vrši se izrada antibiograma na osnovu kojeg će lekar odrediti antibiotsku terapiju.
Vreme potrebno za izolovanje i dijagnozu patogene bakterije, kao i određivanje antibiograma se kreće od 2 do 3 dana.

Indirektna bakteriološka dijagnostika je zasnovana na serološkim analizama.

Urinokultura Urinarne infekcije su pored respiratornih infekcija najčešće u humanoj populaciji. Urinokultura predstavlja mikrobiološku dijagnostiku urinarnih infekcija kojom se identifikuju uzročnici infekcija i njihov broj u 1 ml urina. Urin je primarno sterilan što znači da kod osoba koje nemaju infekciju u njemu nema bakterija. Nalaz malog broja bakterija u urinu je najčešće normalan nalaz i predstavlja kontaminaciju urina bakterijama koje su normalna flora prednjeg dela mokraćnog kanala. Broj bakterija koji se najčešće smatra značajnim je 100.000/ml i više, ali treba znati da nalaz i manjeg broja bakterija može imati značaj i biti odraz urinarne infekcije. Takođe, treba reći da i nalaz pozitivne urinokulture, a bez odgovarajućih simptoma i sa normalnim nalazom pregleda urina (hemijski i sediment), nema značaja i može se smatrati posledicom kontaminacije crevnom florom koja nastaje zbog neadekvatnog uzorkovanja urina (neodgovarajuća toaleta pre davanja uzorka ili urin dugo stoji pre donošenja u laboratoriju).  Nalaz urinokulture daje mogućnost izbora ciljane antibiotske terapije ili potvrde već započete terapije antibioticima.

Respiratorne infekcije

Izolovanje patogena iz donjeg i gornjeg respiratornog trakta se vrši na osnovu materijala pacijenata, briseva nosa i grla, kao i ispljuvka (sputuma).

Crevne infekcije

Crevne infekcije su najčešće izazvane bakterijama čije se prisustvo utvrđuje koprokulturom, salmonela, šigela, jersinija i kampilobaktera. Čest uzročnik intrahospitalnih crevnih infekcija je bakterija Clostridium difficile, čiji toksini A i B dovode do upale creva, odnosno njihove sluznice. Simptomi bakterijskih crevnih infekcija su dijareja, mučnina, gubitak apetita, povišena telesna temperature, iscrpljenost organizma.

Helicobacter pylori je bakterija koja može izazvati promene u želucu i duodenumu, a smatra se da je prisutna kod oko polovine ljudske populacije. Takođe, smatra se da se ova bakterija prenosi unošenjem hrane i pića koji su kontaminirani fekalnim materijama. Postoje invazivne i neinvazivne metode za dijagnostiku ove bakterije. Od neinvazivnih metoda u laboratoriji se koriste testovi za dokazivanje antigena bakterije u uzorku stolice, izdisajni urea-test i testovi za dokazivanje prisustva antitela u krvi pacijenta.

Bakterijske infekcije genitalnog trakta

Patogeni u genitalnom traktu se otkrivaju analizom briseva, kultivacijom kao i različitim komercijalnim testovima. Najčešći patogeni genitalnog trakta su bakterije koje su polno prenosive, hlamidije i mikoplazme, ali čest uzročnik su i bakterije i gljive koje čine normalnu floru intestinalnog trakta.

cache/resized/864d9309b8c8a586e9b9f555caf387c3.jpg
cache/resized/94b786b060efe33e20935f7eb25e07f9.jpg