Korona virus

Korona virus – kako da se zaštitimo od infekcije?

Šta je koronavirus?

COVID-19 je zarazna bolest koju izaziva nedavno otkriveni koronavirus koji može izazvati bolest kod životinja ili ljudi. Ovaj novi virus i bolest bili su nepoznati pre izbijanja epidemije u gradu Vuhan u Kini, decembra 2019.

„Period inkubacije“ označava vreme između kontakta sa virusom i pojave simptoma bolesti i kreće se od 1-14 dana, najčešće oko pet dana.

Koji su simptomi bolesti?

Najčešći simptomi COVID-19 su groznica, umor, suv kašalj, bol u kostima, curenje iz nosa, gušobolja ili proliv. Ovi simptomi su obično blagi. Većina ljudi (oko 80%) oporavlja se od bolesti bez posebnog lečenja.

Otprilike 1 od svakih 6 osoba koje dobiju COVID-19 postanu ozbiljno bolesne i razviju otežano disanje. Stariji ljudi i oboleli od visokog krvnog pritiska, hroničnih srčanih i plućnih bolesti ili dijabetesa imaju veću verovatnoću da razviju teži oblik bolesti. Oko 2% ukupno obolelih je dosada umrlo.

Kako se bolest širi?

Bolest se može proširiti od osobe do osobe kapljicama iz nosa ili usta koje se šire kada osoba sa COVID-19 kašlje ili kija. Zbog toga je važno da zadržite odstojanje više od jednog metra od osobe koja je bolesna. Zarazne kapljice se takođe talože na predmetima i površinama oko obolele osobe. Dodirivanjem tih predmeta ili površina, a zatim dodirivanjem očiju, nosa ili usta se osoba može zaraziti.

Kako da se zaštitimo od infekcije?

• Izbegavajte dodirivanje očiju, nosa i usta. To su „ulazna vrata“ infekcije.
  • Često perite ruke sapunom i vodom, pogotovu pre jela, nakon vožnje javnim prevozom, nakon toaleta.
  • Održavajte socijalnu distancu tj. 1 metar udaljenosti između sebe i svakoga ko kašlje ili kija.
  • Vodite računa o higijeni namernica. Izbegavajte konzumiranje nekuvanih životinjskih proizvoda.
  • Budite informisani, sledite savete izabranog lekara.

Koje mere preuzeti ukoliko se razbolimo?

• Ako razvijete visoku temperaturu, kašalj i otežano disanje, odmah potražite lekarsku pomoć. Nazovite unapred i recite svom lekaru za nedavna putovanja ili kontakt sa osobama koje su boravile u zaraženim područjima.
  • Prekrijte usta i nos savijenim laktom ili maramicom kada kašljete ili kijate. Zatim odmah odložite upotrebljenu maramicu u kantu sa poklopcem.
  • Pridržavajte se ostalih preporuka vezanih za zaštitu od infekcije.