Hipotireoza – smanjena funkcija štitne žlezde

Ukoliko štitna žlezda ne proizvodi dovoljno sopstvenih hormona, nastaje bolest koja se naziva hipotireoza.Hipoterioza u početku izaziva nespecifične simptome poput promuklosti, malaksalosti i neobjašnjivog gojenja. Ukoliko se ne prepozna i ne leči pravovremeno, klinička slika se pogoršava. Javljaju se zimogrožljivost, zatvor, suvoća kože, otoci, porast masnoća u krvi, bolovi u kostima i mišićima, gubi se kvalitet kose, pojavljuje „guša“ sa prednje strane vrata. Mogu se javiti i teški poremećaji poput depresije, otežanog disanja i poremećaja srčanog rada.Ova bolest nastaje kao posledica autoimunih bolesti (imunski sistem napada sopstveno tkivo žlezde), kao komplikacija lečenja njenog ubrzanog rada ili nekih drugih bolesti, hirurškog uklanjanja ili zračenja žlezde, u sklopu urođenih bolesti i sindroma, kao posledica bolesti centralnog nervnog sistema (pod čijom je kontrolom), u trudnoći i zbog nedovoljnog unosa joda putem hrane.Dijagnoza se postavlja analizom hormona štitne žlezde u krvi, kao i hormona koji stimulišu njen rad, a potiču iz centralnog nervnog sistema. Ukoliko se sumnja na autoimunu bolest žlezde, proveravaju se autoantitela stvorena protiv tkiva žlezde.

Ukoliko su vrednosti hormona niske i/ili povišene vrednosti autoantitela, pacijent se upućuje na dodatnu dijagnostiku (ultrazvuk štitne žlezde) i leči od strane specijaliste endokrinologa, supstitucijom sintetskim hormonima štitne žlezde.Terapija se uzima svakog dana u isto vreme, najbolje ujutru odmah nakon buđenja, kako bi se imitirala prirodna proizvodnja hormona u našoj žlezdi. Ukoliko se na vreme otkrije i leči, bolest ne ostavlja posledice po naše zdravlje. Dr Dragana Bogdanović, specijalista imunologije Poliklinike Human