HPV virus – definicija iz ugla Mikrobiologa

U okviru edukacije, a povodom obeležavanja Evropske nedelje prevencije karcinoma grlića materice,
Nikola Stanković, konsultant mikrobiološke laboratorije poliklinike Human, govori o HPV tipizaciji:

„Humani papiloma virusi (HPV) uzrokuju najčešću polno prenosivu infekciju na svetu i odgovorni su za gotovo sve slučajeve raka grlića materice.

Sve je više dokaza da su ove infekcije odgovorne i za nastanak drugih karcinoma u anogenitalnoj regiji, kao što su karcinom anusa, vulve, vagine i penisa. Pored genitalnih, dokazano je da HPV infekcije dovode i do nastanka orofaringealnog kancera, kancera usne duplje kao i kancera larinksa.

Genitalna infekcija humanim papiloma virusom može se podeliti na infekcije niskog rizika (uzrokujući genitalne bradavice-kondilome) i infekcije visokog rizika (uzrokujući cervikalne i druge karcinome).

Iako se većina infekcija humanim papiloma virusom spontano povuče nakon dve godine, neke visokorizične infekcije opstaju i smatraju se prekursorima raka.

Faktori rizika za trajnu infekciju uključuju više seksualnih partnera, seks u ranoj životnoj dobi, česte polno prenosive infekcije i pušenje.

Korišćenje kondoma samo delimično štiti od infekcije humanim papiloma virusom.
Najefikasniju prevenciju predstavlja primena vakcine kod mladih osoba još pre početka seksualne aktivnosti.

Do sada je otkriveno preko 150 genotipova HPV, odnosno tipova HPV koji imaju specifična i jedinstvena genetička svojstva.
Među otkrivenim genotipovima jasno je napravljena klasifikacija na visokorizične i niskorizične.

Imajući u vidu posledice koje mogu izazvati, zahtev lekara ginekologa, urologa i dermatologa se uglavnom odnosi na utvrđivanje prisustva visokorizičnih genotipova HPV kod pacijenata.“