Prevencija karcinoma dojke – Savetovalište poliklinike Human

Povodom Nacionalnog dana borbe protiv karcinoma dojke, koji se tradicionalno obelećava 20. marta, poliklinike Human i HumanPro, u saradnji sa kompanijom „Bizlink“, održana je prezentacija sa ciljem podizanja svesti o značaju prevencije i redovnih pregleda.

Kako nastaje karcinom dojke?

Karcinom dojke nastaje od samih ćelija dojke. Kako i zbog čega?

• Oštećenjem DNK molekula unutar ćelija dojke, dolazi do poremećaja njihovog umnožavanja
  • Nastaju tumorske ćelije koje ne podležu kontrolnim mehanizmima, izbegavaju imunitet i nekontrolisano se razmnožavaju
  • Tumorske ćelije invadiraju tkivo dojke ili se putem limfnih i krvnih sudova udalje u druga tkiva i organe čiju funkciju ugrožavaju

Simptomi bolesti

Pojavljuju se tipični simptomi. Koji su i da li ih možemo sami prepoznati?

Bolest se manifestuje pojavom kuglice ili zadebljanja koje se može napipati, promenom veličine ili izgleda čitave dojke, promenom izgleda same kože na površini dojke, uvlačenjem bradavice koja je je bila izbočena, promenom kože areole, pisustvm iscedka iz bradavice.

Koji su poznati uzroci i faktori rizika?

• Genetska predispozicija postoji kod 5-10% obolelih. Mutiran je gen BRCA 1 i BRCA 2 i ova mutacija se nažalost nasleđuje kroz generacije.
  • Naznačajniji faktori rizika su ženski pol, starosna dob, pozitivna porodična anamneza, početak menstruacija u ranom uzrastu, kasni početak menopauze.
  • Od štetnih noksi najznačajnije su zračenje, gojaznost, rađanje dece u starijoj životnoj dobi, nerađanje, lečenje hormonskom terapijom, alkoholizam.

Prevencija

Promena životnih navika može smanjiti rizik za nastanak karcinoma dojke. Kako sprečiti da karcinom dojke nastane? Koji su pregledi važni u pravovremenoj prevenciji bolesti? Ukoliko se bolest otkrije, koje korake preduzeti?

• Edukacija o bolesti i redovan samopregled dojki su najbolji način da se bolest spreči.
  • Verovatnoća oboljevanja se smanjuje ukoliko se praktikuje redovna fizička aktivost, izbegava ili prestane sa konzumiranjem alkohola, limitira hormonska terapija, teži zdravom načinu ishrane i održava normalna telesna masa.
  • Od određene životne dobi i u slučaju postojanja genetske predispozicije, neophodno je sprovoditi preventivne lekarske preglede.

Psihološka podrška kao primarna u procesu izlečenja

Saznanje da imate rizik da obolite od karcinoma dojke je ogroman stres. Nažalost, i sama borba sa karcinomom ima nesagledive posledice po mentalno zdravlje ne samo pacijenta već i čitave porodice. Da li je psihološka podrška neophodna i kako mi psiholog može pomoći?

Suočavanje

Da bi lakše prebrodili saznanje o bolesti, lečenje i dalji oporavak neophodno je da se posvetimo i našim emocijama, razmišljanjima, osećanjima.

Rad na mentalnom zdravlju

Sa psihologom, psihoterapeutom ćemo da raščistimo sa svojim strahovima, sa svojim negativnim emocijama, saznamo svoje kapacitete, prihvatimo sebe i krenemo u borbu do pobede.